Oef.. culture shock! - Reisverslag uit , van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu Oef.. culture shock! - Reisverslag uit , van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu

Oef.. culture shock!

Door: RobMinderhoud

Blijf op de hoogte en volg Rob

04 Mei 2012 | ,

Brrrr…. Het is koud in Santiago! Twee weken geleden hebben we voor het eerst in zo’n 6 maanden (!) tijd regen gehad, wel even wennen hoor. Het klimaat is best apart op dit moment; koud in de avond, nacht en ochtend (5-15 graden) en warm in de middag (25-30 graden). Het voelt vooral koud aan wanneer je binnen bent; zo is er geen goede isolatie, dubbele beglazing, of centrale verwarming. De winter moet nog komen, dus ben alvast blij dat ik voor m’n verjaardag thermo-ondergoed had gekregen :D

Mijn verjaardag heb ik afgelopen weekend gevierd samen met Nadia, een Chileense kennis die ik ken vanuit mijn jeugdgroep. Ik had het tijdens mijn verjaardag zelf wel gevierd met mijn teamgenoten, maar voor Chilenen nog niet. We konden het huis van Nadia ‘gebruiken’, en met zo’n 60 gasten was het behoorlijk vol.. Het was niet ook een ‘normaal’ verjaardagsfeestje, maar iedereen moest ook met een pruik of iets dergelijks komen (zie foto) In plaats van cadeaus voor onszelf mee te brengen, hadden we gevraagd cadeaus mee te brengen voor kinderen die we maandelijks bezoeken in Pichidegua (kleine toelichting: dit is een dorp op zo’n 150 km van Santiago, waar mensen van mijn kerk wekelijks heen gaan om kinderwerk te doen, omdat er daar nog niet de mensen voor zijn).

Zoals ik van te voren wel een beetje verwacht/ gevreesd had, duurde het feestje ook behoorlijk lang; na een hele nacht van praten, karaoke en “WI’en” gingen we om 6 uur ’s slapen (om vervolgens weer om 9.30 op te staan om schoon te maken en naar de kerk te gaan). Aan de ene kant allemaal heel gezellig, maar aan de andere kant zijn deze gelegenheden juist ook de momenten waarop ik Nederland het meest mis. Mijn eigen vrienden, lekker Nederlands praten, een pilsje kunnen pakken, zonder culturele druk gaan wanneer je wilt…

Sowieso heb ik het idee dat ik de laatste weken door een nieuwe ‘culture-shock’ ga, voor het eerst sinds maanden tijd. Hierdoor mis ik de Nederlandse ‘dingen’ zoals familie, vrienden, de Nederlandse gebruiken, vieren van Koninginnedag, auto rijden.. Aan de andere kant besef ik weer hoe anders de cultuur hier is, en hoe zeer ik ook geen Chileen ben (ook al zien sommige Chilenen dat weer anders :). Mensen die al langer in het zendingsleven vertellen me (gelukkig) dat dit ook allemaal heel normaal is; ook al is het gewoon lastig om er door heen te gaan.

De laatste weken zijn er gewoon veel dingen die wat tegen zitten, qua werk, gezondheid; ik zeg eerlijk dat het even lastig is te genieten van de dingen. Graag vraag ik dan ook gebed; dat ik mijn passie en energie weer zal hervinden, weer het grote plaatje kan zien (niet alleen de problemen), en God mij zal leiden in de keuzes die ik zal gaan maken over mijn toekomst hier.

Bedankt!




  • 05 Mei 2012 - 07:55

    Pjoitr:

    Sexy pruik!
    Lijkt me momenteel lastig voor je!
    Ik wil ook zeggen, luister naar de stem van God, wat Hij wil. Als je naar Hem luistert komt de vreugde en passie vanzelf terug. Ook al kan het een moeilijke keus zijn!

    Sterkte bro!

  • 06 Mei 2012 - 04:41

    Sander M:

    Staat je goed die pruik, houd maar op wat mij betreft :D!

    Wel gaaf dat je zo door de chilenen wordt opgenomen in hun wereldje en je zo samen je verjaardag mocht vieren.

    Gods zegen broer!

  • 06 Mei 2012 - 19:50

    Wietse En Eveline:

    Heej broertje, even laten weten dat we aan je denken en voor je bidden! Eerlijk is eerlijk: na het lezen van je blog een beetje extra. Mooi dat je zo transparant bent, ook over de moeilijke momenten, overigens helemaal niet vreemd dat je die hebt lijkt me. We bidden dat God je merkbaar door de moeilijke momenten heen zal dragen. Hij houdt van je, superdesuper veeeeeeeeeel!!!

    Gods zegen en een kus en knuffel van ons, Wietse en Eveline

  • 21 Juni 2012 - 14:28

    Hello:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Chili 2011-2012

Welkom op mijn weblog!

Op deze site zal ik wat verhalen schrijven en foto's plaatsen van mijn werk en leven in Chili. Ik doe in Chili vrijwilligerswerk voor Operatie Mobilisatie (OM), een christelijke zendings-organisatie die zich ten doel heeft gesteld om kerken te mobiliseren mensen uit te zenden om zo in alle landen ter wereld het goede nieuws van Jezus Christus bekend te maken.

OM Chili heeft in Santiago daarnaast praktische ministries. We werken met kinderen in twee verschillende kindertehuizen en onder mensen die op straat leven. Met de kinderen in de kindertehuizen delen we de liefde van God voor hen door middel van bijbelprogramma's, drama's, liedjes zingen, voetballen of simpelweg tijd met hen te besteden en er voor hen te zijn.

Zelf ben ik nu 2 jaar in Chili en werk ik voornamelijk op de afdeling marketing & communicatie. Daarnaast ga ik 1 a 2 keer per week naar een kindertehuis, geef ik bijbelstudies binnen OM Chile en geef ik presentaties in kerken. Het is heerlijk God te mogen dienen door andere mensen praktisch te mogen helpen.

Voor mijn werk ontvang ik geen salaris en ben ik afhankelijk van giften. Als u mij zou willen ondersteunen, kan dat via Operatie Mobilisatie Nederland, t.a.v. Rob Minderhoud, rekeningnummer bank: 11.42.32.938
Bedankt!

Groetjes & Dios te bendiga (Gods Zegen)!
Rob

Recente Reisverslagen:

01 Maart 2013

Aan de voet van een nieuw avontuur

27 November 2012

Nos vemos Chile, Hola Brasil!

17 November 2012

Terug uit het zuiden - laatste voorlopige loodjes

26 September 2012

Gratis masages!

21 Augustus 2012

In Nederland
Rob

Welkom op mijn weblog! Op deze site schrijf ik verhalen en plaats ik foto's van mijn werk en leven in Santiago, Chili. Ik doe hier vrijwilligerswerk voor Operatie Mobilisatie (OM), een christelijke zendings-organisatie die zich ten doel heeft gesteld om kerken te mobiliseren mensen uit te zenden om zo in alle landen ter wereld het goede nieuws van Jezus Christus bekend te maken. OM Chili heeft in Santiago daarnaast praktische ministries. We werken met kinderen in twee verschillende kindertehuizen en onder mensen die op straat leven. Met de kinderen in de kindertehuizen delen we de liefde van God voor hen door middel van bijbelprogramma's, drama's, liedjes zingen, voetballen of simpelweg tijd met hen te besteden en er voor hen te zijn. Zelf ben ik nu 2 jaar in Chili en werk ik momenteel voornamelijk op de afdeling marketing & communicatie. Ik heb zelf marketing management gestudeerd in Nederland en kan dit nu toepassen voor OM. Daarnaast ga ik 1 a 2 keer per week naar een kindertehuis, geef ik bijbelstudies binnen OM Chile en houd ik presentaties in kerken. Het is heerlijk God te mogen dienen door andere mensen praktisch te mogen helpen! Voor mijn werk ontvang ik geen salaris en ben ik afhankelijk van giften. Als u mij zou willen ondersteunen, kan dat via Operatie Mobilisatie Nederland, t.a.v. Rob Minderhoud, rekeningnummer bank: 11.42.32.938 Bedankt! Groetjes & Dios te bendiga (Gods Zegen)! Rob

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 40042

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 01 Oktober 2012

Avonturen in Nederland

04 Oktober 2011 - 30 September 2012

Chili 2011-2012

04 September 2010 - 01 Juni 2011

In Santiago de Chile! (2010-2011)

24 Augustus 2010 - 04 September 2010

Voorbereidingsconferentie in Ambt-Delden (2010)

Landen bezocht: