Nos vemos Chile, Hola Brasil! - Reisverslag uit São José dos Campos, Brazilië van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu Nos vemos Chile, Hola Brasil! - Reisverslag uit São José dos Campos, Brazilië van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu

Nos vemos Chile, Hola Brasil!

Blijf op de hoogte en volg Rob

27 November 2012 | Brazilië, São José dos Campos

Nos vemos Chile, hola Brasil!

Vorige week in Chili stond vooral in het teken van ‘afscheid nemen.’ Alhoewel afscheid nemen niet helemaal de juiste benaming is, want ik ben er van overtuigd dat ik terug zal komen naar Chili. Een mooi, maar ook moeilijk moment was het afscheid in het kindertehuis El Arca waar ik 2 jaar heb gewerkt. Als ik terugkom in Chili zal ik waarschijnlijk geen tijd meer hebben om ook kinderwerk te doen. Daarbij is het verstandiger om aan te geven dat je weggaat, dan belooft aan de kids dat je terugkomt en mogelijk je belofte niet kan waarmaken. Toen ik de kids vertelde dat ik terug ging naar Nederland riepen ze.. nee Tío (oom), je maakt een grapje zeker. Ze werden zelfs een beetje boos en verdrietig, best ontroerend. De laatste dag in het kindertehuis was super, ik heb de kids zelden zo rustig gezien en meewerkend. Met de jongens heb ik nog gevoetbald en veel gelachen. Met een laatste ‘les quiero chiquillos!’ (‘ik houd van jullie jongens’) eindigt voorlopig dit hoofdstuk..

Ook in mijn jeugdgroep hadden ze wat voor me gepland. Tijdens de jeugdavond de zaterdag voor mijn vertrek, heb ik de kans gehad om uit te leggen wat mijn plannen waren en hebben ze voor me gebeden. Dit was echt een mooi moment, ik kon het moeilijk droog houden. Ik realiseerde me sterk op het moment hoeveel de jeugdgroep voor me heeft betekend de afgelopen 2 jaar. Het is een geestelijk thuis geweest, en veel van mijn huidige vrienden heb ik hier leren kennen. Het is ook mooi om te horen hoe graag iedereen me ziet terug komen, omdat ik deel uitmaak van hen.

En toen naar Brazilië! Ik had nooit verwacht dat ik zo blij zou zijn toen ik eenmaal in het vliegtuig zat naar Sao Paulo.. Waarom? Zeker niet omdat ik graag weg wilde uit Chili, of omdat ik het daar niet meer leuk zou vinden. Nee, ik was ontzettend blij dat de Chileense douane me had doorgelaten om het vliegtuig in te stappen.. Ik had namelijk best een flinke vergissing gemaakt wat betreft mijn visum. In Chili had ik een toeristen visum, welke 90 dagen geldig is. Tijdens het boeken van mijn vlucht een aantal weken eerder had ik op 1 of andere manier echter 3 maanden in mijn hoofd, wat uiteindelijk betekende dat mijn visum 2 dagen verlopen was. Toen ik in de rij stond voor de douane kwam ik er al achter.. Mijn mooie praatje (ik dacht dat het 3 maanden waren, sorry sorry) bij de mevrouw in hokje 16 mocht niet baten. Ik moest naar de internationale politie (de PDI) om mijn verhaal te doen; het was toen al 45 minuten voor het vertrek van mijn vlucht. Ik kneep hem dus wel behoorlijk en heb flink wat schietgebedjes naar boven gestuurd. Op 1 of andere manier besefte ik ook wel dat God controle heeft over alles.

Bij de PDI vertelde de chef dat ik niet kon vliegen vandaag, want mijn papieren waren verlopen. Ik moest terug naar Santiago om bij de overheid nieuwe papieren aan te vragen. Hij zei dat hij verder niets voor me kon doen, en dat ik maar beter m’n ingecheckte bagage moest gaan zoeken. Enigszins gedesillusioneerd maar verbazingwekkend rustig accepteerde ik m’n lot en verliet de douane. Ik was al terug in de grote ‘in-check’ hal toen ik zag dat de politie-chef mij volgde en zij ‘kom mee.’ Hij liep me naar de douane, zei tegen betreffende persoon – ‘z’n visum is verlopen, maar ik sta toe dat hij door mag lopen,’ 10 minuten later zat ik in het vliegtuig. Prijs God!!

Inmiddels ben ik nu 3 dagen in Brazilië. Momenteel verblijf ik in het huis van Pastor Humberto, tijdelijk leider van OM Chili. Mijn idee is om morgen naar Rio de Janeiro te gaan, en hier 2-3 dagen te blijven – en dan naar Nederland!

  • 27 November 2012 - 20:38

    Sander M:

    Yo Rob! Maar goed dat ze dan die drugs niet hebben gevonden in je koffer :D

    Geniet even van Brazilië, super gaaf man! En dan zie ik je snel!!

  • 28 November 2012 - 07:53

    Pieter:

    Gaaf om te lezen hoe God voorzag op het vliegveld, mooi!
    Nog een weekje en dan ben je terug!!

    Geniet nog in Brazil en tot snel!

  • 28 November 2012 - 13:22

    John:

    Volgende keer gewoon zeggen dat je "Servant of His Highness the king of Kings" bent ... :P
    Maar wel gaaf dat God zo voorziet!

  • 28 November 2012 - 20:24

    Wietse En Eveline:

    Hoi Rob,

    wat een mooi stukje weer, never a dull moment :-)

    Wat is er veel gebeurd de afgelopen twee jaar. Ik kan me nog herinneren dat het werken met kinderen niet tot je favoriete bezigheden behoorde. Als ik lees hoe je het afscheid van de kinderen nu beschrijft is dat ontroerend...mooi om te zien hoe God hoe gebruikt heeft en je liefde voor deze kinderen gaf.

    Wat heerlijk om te lezen dat je opgenomen bent in de jeugdgroep, wat een zegen.En gewoon super fijn om vrienden te hebben.

    En dat visum verhaal is prachtig, een echt zendelingen verhaal vind ik het, a la Corrie ten Boom en Anne van der Bijl :-)

    Nou joh, heb nog een goede tijd in Brazielie, en voor over een paar dagen: goede reis en tot gauw in Nederland!

    Lieve groet Wietse en Eveline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São José dos Campos

Chili 2011-2012

Welkom op mijn weblog!

Op deze site zal ik wat verhalen schrijven en foto's plaatsen van mijn werk en leven in Chili. Ik doe in Chili vrijwilligerswerk voor Operatie Mobilisatie (OM), een christelijke zendings-organisatie die zich ten doel heeft gesteld om kerken te mobiliseren mensen uit te zenden om zo in alle landen ter wereld het goede nieuws van Jezus Christus bekend te maken.

OM Chili heeft in Santiago daarnaast praktische ministries. We werken met kinderen in twee verschillende kindertehuizen en onder mensen die op straat leven. Met de kinderen in de kindertehuizen delen we de liefde van God voor hen door middel van bijbelprogramma's, drama's, liedjes zingen, voetballen of simpelweg tijd met hen te besteden en er voor hen te zijn.

Zelf ben ik nu 2 jaar in Chili en werk ik voornamelijk op de afdeling marketing & communicatie. Daarnaast ga ik 1 a 2 keer per week naar een kindertehuis, geef ik bijbelstudies binnen OM Chile en geef ik presentaties in kerken. Het is heerlijk God te mogen dienen door andere mensen praktisch te mogen helpen.

Voor mijn werk ontvang ik geen salaris en ben ik afhankelijk van giften. Als u mij zou willen ondersteunen, kan dat via Operatie Mobilisatie Nederland, t.a.v. Rob Minderhoud, rekeningnummer bank: 11.42.32.938
Bedankt!

Groetjes & Dios te bendiga (Gods Zegen)!
Rob

Recente Reisverslagen:

01 Maart 2013

Aan de voet van een nieuw avontuur

27 November 2012

Nos vemos Chile, Hola Brasil!

17 November 2012

Terug uit het zuiden - laatste voorlopige loodjes

26 September 2012

Gratis masages!

21 Augustus 2012

In Nederland
Rob

Welkom op mijn weblog! Op deze site schrijf ik verhalen en plaats ik foto's van mijn werk en leven in Santiago, Chili. Ik doe hier vrijwilligerswerk voor Operatie Mobilisatie (OM), een christelijke zendings-organisatie die zich ten doel heeft gesteld om kerken te mobiliseren mensen uit te zenden om zo in alle landen ter wereld het goede nieuws van Jezus Christus bekend te maken. OM Chili heeft in Santiago daarnaast praktische ministries. We werken met kinderen in twee verschillende kindertehuizen en onder mensen die op straat leven. Met de kinderen in de kindertehuizen delen we de liefde van God voor hen door middel van bijbelprogramma's, drama's, liedjes zingen, voetballen of simpelweg tijd met hen te besteden en er voor hen te zijn. Zelf ben ik nu 2 jaar in Chili en werk ik momenteel voornamelijk op de afdeling marketing & communicatie. Ik heb zelf marketing management gestudeerd in Nederland en kan dit nu toepassen voor OM. Daarnaast ga ik 1 a 2 keer per week naar een kindertehuis, geef ik bijbelstudies binnen OM Chile en houd ik presentaties in kerken. Het is heerlijk God te mogen dienen door andere mensen praktisch te mogen helpen! Voor mijn werk ontvang ik geen salaris en ben ik afhankelijk van giften. Als u mij zou willen ondersteunen, kan dat via Operatie Mobilisatie Nederland, t.a.v. Rob Minderhoud, rekeningnummer bank: 11.42.32.938 Bedankt! Groetjes & Dios te bendiga (Gods Zegen)! Rob

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 40041

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 01 Oktober 2012

Avonturen in Nederland

04 Oktober 2011 - 30 September 2012

Chili 2011-2012

04 September 2010 - 01 Juni 2011

In Santiago de Chile! (2010-2011)

24 Augustus 2010 - 04 September 2010

Voorbereidingsconferentie in Ambt-Delden (2010)

Landen bezocht: