Guess who's back.. - Reisverslag uit , van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu Guess who's back.. - Reisverslag uit , van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu

Guess who's back..

Door: RobMinderhoud

Blijf op de hoogte en volg Rob

20 Maart 2011 | ,

Hallo beste allemaal!

Afgelopen vrijdag ben ik teruggekomen van een (iets te) avontuurlijk avontuur in het zuiden van Chili. Het is een hele belevenis geweest en heb veel leuke en minder leuke dingen meegemaakt. Aangezien het een tijdje geleden is, is dit wel een lange blog, excusé moi! ;)

Woensdag 2 maart vertrokken we per bus met alle Intensive Training studenten, samen met de Global Action OM’ers (zij die hier voor 2 jaar werken) naar Salto les Lajos, een stad op ongeveer 5 uur reizen ten zuiden van Santiago. Hier hebben we twee dagen in een mooi park (soort mini center parcs) vertoefd, en vooral gerelaxed. Eén ochtend hadden we een ochtend van verplichte stilte, en kregen we tijd om met God alleen tijd door te brengen; echt heel relax.

Op vrijdag gingen we naar chillan, een uurtje verder naar het zuiden. We zouden hier tot met zondag blijven, om met een lokale kerk (Pentecostal/ pinksterkerk) te werken. Iedereen werd in een Chileens gastgezin geplaatst, zodoende kwam ik bij de familie Fernandez terecht, erg leuke en lieve mensen en zoals eigenlijk alle chilenen; erg gastvrij. Op vrijdag had de kerk een speciale dienst georganiseerd voor ons. We hebben toen ook de ‘painterdrama’ gedaan. Zaterdag gingen we ’s ochtends ook naar de kerk om een programma te doen in de buurt van de kerk. We gingen door de straten om mensen uit te nodigen om te komen kijken naar ons programma. In die zin is het heel anders dan Nederland, ik denk niet dat deze methode zou werken daar, maar hier werkte het prima. Vooral veel kinderen (+/- 30) kwamen op het programma af. We hebben wat drama’s gedaan en wat liederen met de kids gezongen. ’s Avonds gingen we nog naar een andere kerk, waar een openlucht evangelisatie dienst was, echt super goed. De christenen van de kerk zijn echt gepassioneerd voor God, de kerk staat ook echt centraal in hun leven. Zo hebben ze 4 x (!) per week een dienst, dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag; iedere keer zo’n 2-3 uur. Pinksterkerk houdt hier ook in dat de kerk wat traditioneel is, ze zijn uitbundig in hun diensten, maar ze zijn strikt in de kleding die ze bijvoorbeeld aandoen in de kerk. En ook al is het misschien niet helemaal mijn smaak van kerk zijn, ik kan alleen maar bewondering hebben voor hun liefde en passie voor God. Daarbij zijn het gelukkig ook mensen die in zijn voor een lolletje, ze zijn niet star of saai.

We zouden tot met zondag blijven, maar het liep voor mij allemaal wat anders. Zaterdag kreeg ik meer en meer last van buikpijn, en in de nacht van zaterdag op zondag werd het nog erger. Toen ik in de ochtend ook bloed als ontlasting had, begreep ik dat er toch echt goed mis kon zijn. Ik ben blij dat Corine me op het hart drukte toch maar naar de eerste hulp te gaan. Zodoende ging ik zondagochtend naar een clínica (een particulier ziekenhuis, de openbare ziekenhuizen zijn hier van erg slechte kwaliteit vergeleken Nederland), waar ik vrij snel onderzocht werd. Het bleek al vrij snel dat de situatie behoorlijk slecht was, en dat het wellicht een blinde darm ontsteking betrof (omdat het op die plek het meest zeer deed). Ik werd direct aan het infuus gelegd en mijn bloed, urine en ontlasting moest worden onderzocht. Door het uitvoeren van o.a. een echo en een scan kwamen ze er uiteindelijk achter dat ik een dikke darm ontsteking had. Met een flinke dosis antibiotica werd m’n situatie vanaf dinsdag weer beter en kon ik donderdag uit het ziekenhuis. Tot op heden zit ik nog op een dieet, tot met dinsdag. In het ziekenhuis had ik gelukkig veel bezoek, vooral van mensen van de kerk; echt super hoe ze met me meeleefden. Daarnaast was Tineke achtergebleven in Chillan (de rest was doorgereisd naar een andere plaats); zij heeft vorig jaar de training gedaan, spreekt goed Spaans en heeft door haar studie ook medische kennis.
Ondanks dat het natuurlijk geen fijne ervaring was om voor het eerst in je leven in het ziekenhuis te liggen, werd ik wel bemoedigd door Gods Woord; vooral door Jacobus 1:-2-4;
“Het moet u tot grote blijdschap stemmen, broeders en zusters, als u allerlei beproevingen ondergaat. Want u weet: wanneer uw geloof op de proef wordt gesteld, leidt dat tot standvastigheid. Als die standvastigheid ook daadwerkelijk blijkt, zult u volmaakt en volkomen zijn, zonder enige tekortkoming.” In eerste instantie is het niet leuk om zulke teksten te lezen wanneer je in een slechte situatie bent, maar uiteindelijk besefte ik dat het ook een belofte is van God aan mij. Ik mag ervan uitgaan dat Hij me voorbereidt voor iets groters, voor meer standvastigheid, en meer volkomenheid. Natuurlijk vind ik het nog steeds vervelend dat ik in het ziekenhuis heb gelegen, maar ik kan het in perspectief plaatsen. Waar ik nog wel erg van baal is dat mijn camera in het ziekenhuis was gestolen, inclusief alle foto’s die ik eerder had gemaakt. Mijn camera die ik vanuit Nederland had meegenomen was overleden en dus had ik moeite gedaan om zo snel mogelijk een nieuwe camera te scoren. Uiteindelijk kon de broer van Corine die hier op bezoek kwam een nieuwe camera meenemen, maar deze is nu dus gestolen. Balen, want deze camera is hier nog niet te krijgen in Chili, en camera’s zijn hier ook veel duurder dan in Nederland. Een paar tegenslagen dus.

Wat voor mij een bemoediging was, was dat ik de laatste week in ‘Pucon,’ in het zuiden van Chili, wel heb kunnen meemaken. Nadat ik tot met zondag bij m’n gastgezin was gebleven om verder te herstellen, kon ik verder reizen. In Pucon heb ik tegen de verwachtingen in alle gave dingen kunnen doen die op het programma stonden. Op dinsdag heb ik geraft, woensdag heb ik een vulkaar beklommen van meer dan 2800 meter, en donderdag nog eens zo’n 50 km gemountainbiked door de bergen. Op mijn facebook kun je meer foto’s zien van dit alles (op deze pagina kan ik maar 10 foto’s plaatsen). Alle drie de dingen was een unieke ervaring. De vulkaan was denk ik het mooiste, omdat het juist die dag zo mooi weer was.

Nu hebben we nog tot met dinsdag vrij om wat bij te komen en vooral wat huiswerk te doen. Heb nog wat flink wat in te halen, maar probeer ook van mijn tijd te genieten. Mentaal en geestelijk zit ik nog steeds niet helemaal top in m’n vel (verschillende redenen), maar ik ga ervan uit dat ik er wel weer bovenop kom :) Willen jullie voor me bidden, dat ik standvastig mag blijven in m’n geloof? Bedankt!

Groetjes en Gods Zegen!

  • 21 Maart 2011 - 00:04

    Sander M:

    Kiko ta kiko swa! Vette foto's en fijn dat je weer on the road bent, Gods rijke zegen broer!

  • 21 Maart 2011 - 10:49

    John (de Limburger):

    He Rob!

    Thanks voor je update. Helaas moest ik het verhaal redelijk snel scannen (werk...) en zal het zeker later nog eens aandachtiger doorlezen! Heavy gedoe met je gezondheid, maar ik dank God dat het weer beter gaat :-). Niet alleen jij bent fysiek actief geweest, moi zelf ook. Voor t eerst in mijn leven de ski-pistes in Austria getrotseerd: kicke!! Helaas zit ik nu wel met een hardnekkige verkoudheid :-(.

    God zegen en tot 8 juli!

    John

  • 22 Maart 2011 - 21:48

    Lydia:

    Yeah, He's back in business! ;-)
    Echt niet normaal, 2 weken geleden zware berichten over het ziekenhuis enzo, nu verhalen over raften en andere wilde avonturen...! Gelukkig gaat alles lichamelijk weer een stuk beter nu, eindelijk van je dieet af! :) Wel rustig opbouwen he niet jezelf meteen vol eten met alles wat je de afgelopen weken heb moeten missen anders lig je zo weer in het ziekenhuis ;)
    En we blijven bidden Rob!

    Gods zegen!

    Liefs, Lydia

  • 25 Maart 2011 - 11:36

    Pjoitr:

    Yow!
    Wat een heftige tijden heb je mee gemaakt! Fijn dat je toch nog een stuk hebt kunnen genieten van de reis. Veel zegen gewenst!
    Grtzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Rob

Welkom op mijn weblog! Op deze site schrijf ik verhalen en plaats ik foto's van mijn werk en leven in Santiago, Chili. Ik doe hier vrijwilligerswerk voor Operatie Mobilisatie (OM), een christelijke zendings-organisatie die zich ten doel heeft gesteld om kerken te mobiliseren mensen uit te zenden om zo in alle landen ter wereld het goede nieuws van Jezus Christus bekend te maken. OM Chili heeft in Santiago daarnaast praktische ministries. We werken met kinderen in twee verschillende kindertehuizen en onder mensen die op straat leven. Met de kinderen in de kindertehuizen delen we de liefde van God voor hen door middel van bijbelprogramma's, drama's, liedjes zingen, voetballen of simpelweg tijd met hen te besteden en er voor hen te zijn. Zelf ben ik nu 2 jaar in Chili en werk ik momenteel voornamelijk op de afdeling marketing & communicatie. Ik heb zelf marketing management gestudeerd in Nederland en kan dit nu toepassen voor OM. Daarnaast ga ik 1 a 2 keer per week naar een kindertehuis, geef ik bijbelstudies binnen OM Chile en houd ik presentaties in kerken. Het is heerlijk God te mogen dienen door andere mensen praktisch te mogen helpen! Voor mijn werk ontvang ik geen salaris en ben ik afhankelijk van giften. Als u mij zou willen ondersteunen, kan dat via Operatie Mobilisatie Nederland, t.a.v. Rob Minderhoud, rekeningnummer bank: 11.42.32.938 Bedankt! Groetjes & Dios te bendiga (Gods Zegen)! Rob

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 40041

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 01 Oktober 2012

Avonturen in Nederland

04 Oktober 2011 - 30 September 2012

Chili 2011-2012

04 September 2010 - 01 Juni 2011

In Santiago de Chile! (2010-2011)

24 Augustus 2010 - 04 September 2010

Voorbereidingsconferentie in Ambt-Delden (2010)

Landen bezocht: