Back in business - wonderen bij de daklozen - Reisverslag uit , van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu Back in business - wonderen bij de daklozen - Reisverslag uit , van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu

Back in business - wonderen bij de daklozen

Door: RobMinderhoud

Blijf op de hoogte en volg Rob

24 Januari 2011 | ,

Hallo allemaal!

Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik heb geblogged, en de oplettende ‘kijker’ zal ook hebben opgemerkt dat m’n nieuwsbrief wat later is dan normaal. De reden is dat ik zo’n 2 weken geleden mijn laptop, met al mijn gegevens, fotos e.d. niet meer kon opladen, omdat mijn oplader het had begeven. Nu zou je kunnen denken; dan koop je toch even een nieuwe? Dat was toch iets lastiger dan gedacht. Ten eerste wist ik op het begin niet dat het de lader was; ik dacht eerder dat de laptop zelf het had begeven; deze is immers ook al zo’n 5 jaar oud. Een vriend van Fito (huisleider) die in de IT werkt had mijn laptop meegenomen om te kijken wat er mis was. Heel sympathiek, alleen duurde het (zoals gewoonlijk) een stukje langer dan (ik) had gepland voordat ik m’n laptop terug had. Anyway, ik heb inmiddels een nieuwe oplader en de laptop doet het gewoon weer, yeaah!

Inmiddels heb ik de week in het jeugdkamp ook achter de rug. Dit was met een lokale kerk uit Santiago. We waren met ongeveer 100 jongeren in de leeftijd van 16-30 jaar. Zelf hoefden we niet zoveel te doen dan vooral deel te nemen aan het programma, en wat hulp te bieden waar nodig (bv. afwas doen, helpen opruimen). Ik heb echt genoten van de hele tijd in het kamp, één van de beste kampen die ik ooit in m’n leven heb gehad. Het thema van het kamp was ‘het licht,’ hier gingen dus ook de praatjes/preken en seminars over. Ik was ook best aangeraakt door de genade die God geeft; onze redding is genade, maar ook mijn hele wandel met God. Hij wil werken in mij, ik mag leven uit Zijn kracht, uit Zijn genade.

Dinsdag 18 januari hadden we trouwens echt een hele gave avond met de daklozen, echt heel bijzonder. We beginnen altijd rond 18.30 in ons huis voor een tijd van gebed en aanbidding. Rond 19.30 gaan we dan naar de daklozen toe. De laatste paar keer dat we naar de daklozen gaan, zorgen we ook dat we van te voren een bijbelvers hebben uitgeprint, om ze iets mee te geven. Voor deze keer hadden we de woorden van Jezus uit Matheus 6:32-33: Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft.
Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.

Toen we bij de daklozen waren, zag ik een vrouw met een kind van een jaar of 10. De vrouw heette Elisabeth. Ik vroeg hen hoe het met ze ging. Ze vertelde dat ze werk zocht. We praatten wat verder en na een minuutje voegde Déborah (Chileense die met ons samenwerkt) zich bij het gesprek. We deelden het bijbelvers met Elisabeth, wat haar behoorlijk aanraakte. Ze vertelde ons dat ze wel in God geloofde, en zelfs regelmatig naar een (evangelische) kerk ging, maar toen we hierop doorvroegen, gaf ze ook aan geen persoonlijke relatie met Jezus te hebben. We mochten haar uitleggen dat dit de kern was van het hele christelijke geloof, en dat ze hier God om mocht vragen. Uiteindelijk mochten we haar leiden in een gebed waarin ze God als Heer van haar leven aannam! Nog geen kwartier later praatten Déborah en ik met Miguel, die ook op straat leeft. Miguel had daarvoor nog bijna een uur met Niklas en Jef gepraat. Hij was wat gefrustreerd en teleurgesteld in God, omdat hij op straat leefde. Hij was wel open voor God, maar hij kon zijn leven ook niet daadwerkelijk overgeven. Toen Déborah en ik daarna met hem praatten leek het ‘kwartje’ eindelijk te vallen. Hij wilde graag God volgen, maar ook hij moest zichzelf aan God toevertrouwen. Nadat we een tijd met hem hadden gepraat, mochten we ook Miguel leiden in een gebed waarin hij zichzelf aan God toevertrouwde. Normaal ben ik niet zo superfan van dit soort gebedjes; ik zeg ook niet dat alles nu opeens koek en ei is (dit zullen we ook nooit tegen de mensen zeggen), maar we zagen al na een minuut een verandering in Miguel. Hij was zo blij, hij vertelde ook dat hij eindelijk vrede in zijn hart had. We eindigen meestal met een gezamenlijk gebed op straat, waarbij ook veel daklozen meedoen. We zongen ook twee liederen, en je kon zien dat Miguel echt was aangeraakt. Willen jullie voor Miguel en Elisabeth bidden, dat God verder in hun leven zal werken en zij daadwerkelijk Hem verder gaan volgen? En dat we ze morgen weer zullen zien zodat we kunnen kijken hoe het met hen gaat? We hebben ze wel uitgelegd waar ze naar een kerk kunnen, we willen ze niet zomaar laten vallen nu.

Voor nu, buenas noches y hasta pronto (welterusten en tot snel).


  • 25 Januari 2011 - 16:19

    Eveline:

    Whow, indrukwekkend verhaal. Hier in de dagelijkse dingen vergeten we het vaak, maar feit is dat Jezus leeft, zeker weten!

    Lieve groet,
    Wietse en Eveline

  • 25 Januari 2011 - 17:45

    John:

    Impressive Rob,
    Ik dank God! Hoezeer sta ik stil bij het zo gecontroleerde en zekere leven hier in NL? Geen werk/geld: WW of bijstand. Alles draait om geld en welvaart, zekerheid en niet meer om God, zelfs binnen veel kerken niet (meer).

    God bless en ik kijk uit naar je volgende blog!

    Grt, John

  • 26 Januari 2011 - 01:51

    Carito :):

    Lo que hace Dios con ustedes es hermoso. Me emociona mucho elizabeth y miguel, sin duda hay fiesta en el cielo.
    Sigue adelante, Confía en Dios.
    Un abrazo y bendiciones =)

  • 26 Januari 2011 - 18:34

    Sander M:

    Coole blog Rob!! Keep up the good work!

  • 29 Januari 2011 - 23:14

    Alinda:

    Ik dacht "laat ik ook eens op Rob's blog kijken". Gaaf, ik had het verhaal van Miguel en Elisabeth nog niet gehoord, alleen de namen. Leuk om hetzelfde te zien vanuit een anders perspectief. ;) Groetjes, Alinda

  • 01 Februari 2011 - 15:59

    Lisette:

    Wat super mooi om mee te maken! 2 mensen die Jezus leren kennen op 1 avond, zo op de straat! Heel veel zegen gewenst bij dit werk! groetjes Lisette (en nog bedankt voor je kaart, kregen we vandaag)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Rob

Welkom op mijn weblog! Op deze site schrijf ik verhalen en plaats ik foto's van mijn werk en leven in Santiago, Chili. Ik doe hier vrijwilligerswerk voor Operatie Mobilisatie (OM), een christelijke zendings-organisatie die zich ten doel heeft gesteld om kerken te mobiliseren mensen uit te zenden om zo in alle landen ter wereld het goede nieuws van Jezus Christus bekend te maken. OM Chili heeft in Santiago daarnaast praktische ministries. We werken met kinderen in twee verschillende kindertehuizen en onder mensen die op straat leven. Met de kinderen in de kindertehuizen delen we de liefde van God voor hen door middel van bijbelprogramma's, drama's, liedjes zingen, voetballen of simpelweg tijd met hen te besteden en er voor hen te zijn. Zelf ben ik nu 2 jaar in Chili en werk ik momenteel voornamelijk op de afdeling marketing & communicatie. Ik heb zelf marketing management gestudeerd in Nederland en kan dit nu toepassen voor OM. Daarnaast ga ik 1 a 2 keer per week naar een kindertehuis, geef ik bijbelstudies binnen OM Chile en houd ik presentaties in kerken. Het is heerlijk God te mogen dienen door andere mensen praktisch te mogen helpen! Voor mijn werk ontvang ik geen salaris en ben ik afhankelijk van giften. Als u mij zou willen ondersteunen, kan dat via Operatie Mobilisatie Nederland, t.a.v. Rob Minderhoud, rekeningnummer bank: 11.42.32.938 Bedankt! Groetjes & Dios te bendiga (Gods Zegen)! Rob

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 40043

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 01 Oktober 2012

Avonturen in Nederland

04 Oktober 2011 - 30 September 2012

Chili 2011-2012

04 September 2010 - 01 Juni 2011

In Santiago de Chile! (2010-2011)

24 Augustus 2010 - 04 September 2010

Voorbereidingsconferentie in Ambt-Delden (2010)

Landen bezocht: