De afgelopen week - Reisverslag uit , van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu De afgelopen week - Reisverslag uit , van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu

De afgelopen week

Door: RobMinderhoud

Blijf op de hoogte en volg Rob

05 December 2010 | ,

Hóla!

De afgelopen week was erg druk, maar wel goed! Het was vooral druk omdat we naast het reguliere programma al bijvoorbeeld bezig zijn met voorbereidingen voor kerst. Zo zijn we bezig met de voorbereidingen om een speciaal kerstprogramma in het kindertehuis te doen.

Het programma vorige week zaterdag ‘zie vorige blog’ is heel goed gegaan. Bedankt voor alle gebeden! ’s Ochtends kwamen we bij elkaar voor ontbijt en gebed, daarna gingen we mensen op straat uitnodigen. Gewoon met posters en foldertjes de straat op en muziek maken; werkt hier prima! In de school waar de mensen naar toe konden komen, konden mensen gratis naar de kapper, gezondheidsadvies krijgen of hulp bij sociale vragen. Het was best druk, met kinderen meegerekend waren er zeker zo’n 100 mensen. Voor de kinderen hebben we een poppenkast gedaan. Op basis van het verhaal uit het Oude Testament waar Samuël (gespeeld door ene Roberto) een nieuwe koning moet kiezen, konden we de kinderen duidelijk maken dat “God niet naar het uiterlijk van mensen kijkt, maar naar het hart” (1 Sam. 16:7). Hierna hebben we de zogenaamde ‘painterdrama’ gedaan, dat ging echt supergoed. De mensen waren erg enthousiast, allemaal klappen en juichen :)

Zondag ben ik na de kerk bij m’n ‘chileense familie’ geweest. Omdat ik 1 keer heb gezegd dat ik wel houd van bbq-en hadden ze speciaal voor zondag een bbq gedaan, terwijl ze daar eigenlijk helemaal geen “plata” (geld) voor hebben, maar zo gaat dat hier in Chili. Het is natuurlijk super dat ze het doen, ze bedoelen het echt goed. Eén ding heb ik inmiddels wel geleerd, wanneer je dingen wilt plannen hier, moet je er rekening mee houden dat het niet gaat werken, haha. Ik had m’n Chileense familie gezegd dat ik uiterlijk rond 19u wilde gaan (je gaat hier niet voor 2 uur op de koffie, je gaat minstens wel een uur of 2 langer). Ze wilden alleen niet dat ik op eigen gelegenheid naar huis zou gaan, dus wilden ze me naar huis brengen. Het leuke was dat de auto op de terugweg van de kerk naar huis kapot was gegaan, dus moesten ze vrienden vragen om me te brengen. Uiteindelijk was ik dus na 21u thuis, haha!

Maandag hebben we met alle Nederlanders van OM (8 Nederlanders + Yerko) Sinterklaas gevierd! Dat was wel heel gezellig, met echte Nederlandse pepernoten en chocoladeletters (meegenomen door de ouders van Corine die op bezoek waren om Danique, de pasgeboren dochter van Yerko en Corine, te zien). Het was vooral leuk voor Anouk, de 3 jarige dochter van Yerko en Corine. Ze willen haar toch deze Nederlandse traditie niet onthouden. Jef en ik hadden een ‘speelgoed-boodschappenwagentje-met-inhoud’ voor haar gekocht, vond ze superleuk. Zelf heb ik ook nog even Sinterklaas gespeeld, samen met zwarte piet (Jef). Als volwassenen hadden we ieder 2 cadeautjes gekocht en daarna hebben we een dobbelspel gespeeld. Uiteindelijk had ik mijn eigen cadeau teruggewonnen, plus 2 extra, winst dus haha!

Afgelopen vrijdag hebben we trouwens nog de ‘painterdrama’ gedaan bij de daklozen. Dat was wel heel bijzonder om te doen, en het ging ook goed. De mensen leken behoorlijk geraakt. Na afloop had Natie (Chileense) een korte ‘preek’ en daarna nodigden we de mensen uit om met ze te bidden. Ik heb voor twee mensen mogen bidden, voor het eerst in m’n leven in Spaans (het is natuurlijk nog een beetje steenkolenspaans, maar ze begrepen het in ieder geval). Aan God alle eer voor de avond!

Volgende week wordt een bijzondere week. We gaan een week op ‘retreat’ (geen idee hoe ik dat moet vertalen in NL) met heel het OM team. Lekker Santiago uit, en het binnenland in. ’s Ochtends en ’s avonds hebben we dan Bijbelstudies van Stephen (de psycholoog) en in de middagen lekker vrij. Ben hier echt ontzettend aan toe, dus heb er veel zin in. Willen jullie a.u.b. bidden voor deze week, dat het een gezegden week mag zijn waarin God duidelijk zal spreken (o.a. over Zijn plan voor mij in de toekomst)?

p.s. woow, je hebt de hele blog gelezen!! ;)

  • 05 December 2010 - 15:51

    Pa En Ma:

    Lieve Rob,

    We wensen jou een Gezegende week toe. We hopen dat je ook van de rust momenten mag en kan genieten.

    tot horens',
    liefs pa en ma


  • 05 December 2010 - 16:15

    Lydia:

    Hey Rob,

    Super gaaf dat het allemaal zo goed is gegaan die zaterdag!! En ook heel fijn dat je nu in het Spaans kan bidden, nu kan het echte werk beginnen ;)
    Geniet van aankomende week!

    X Lydia

  • 05 December 2010 - 22:03

    Sander M:

    Vet stoer dat je in het Spaans hebt gebeden gek!!! Knap!!
    Klinkt als relax tijd met God hebben die week van (terugtrekken) retreat.
    Dat zijn bijzondere kansen om ff tot rust te komen en met God bij te praten!

    Geniet daarvan broer, Gods rijke zegen!!

  • 06 December 2010 - 18:34

    Frank En Talitha:

    Hoi Rob,

    Erg mooi om te lezen hoe je daar gebruikt wordt. Kan me voorstellen dat je dan ook wel even aan wat vrije tijd toe bent. Geniet daarvan en laadt je accu weer op. Ik wil je alvast gezegende kerstdagen toewensen en alle goeds voor 2011.
    Talitha:
    He,
    leuke foto.Je geniet er echt van.Dat is fijn.En werk je ook erg veel met kinderen daar?

    Hartelijke groeten Frank en Talitha

  • 12 December 2010 - 20:26

    Rob:

    Bedankt voor al jullie reacties!

    @ Frank en Talitha: jullie ook al vast hele fijne feestdagen gewenst! Zelf werk ik 1 dag in de week met kinderen (7-11 jr) in een kindertehuis, mooi werk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Rob

Welkom op mijn weblog! Op deze site schrijf ik verhalen en plaats ik foto's van mijn werk en leven in Santiago, Chili. Ik doe hier vrijwilligerswerk voor Operatie Mobilisatie (OM), een christelijke zendings-organisatie die zich ten doel heeft gesteld om kerken te mobiliseren mensen uit te zenden om zo in alle landen ter wereld het goede nieuws van Jezus Christus bekend te maken. OM Chili heeft in Santiago daarnaast praktische ministries. We werken met kinderen in twee verschillende kindertehuizen en onder mensen die op straat leven. Met de kinderen in de kindertehuizen delen we de liefde van God voor hen door middel van bijbelprogramma's, drama's, liedjes zingen, voetballen of simpelweg tijd met hen te besteden en er voor hen te zijn. Zelf ben ik nu 2 jaar in Chili en werk ik momenteel voornamelijk op de afdeling marketing & communicatie. Ik heb zelf marketing management gestudeerd in Nederland en kan dit nu toepassen voor OM. Daarnaast ga ik 1 a 2 keer per week naar een kindertehuis, geef ik bijbelstudies binnen OM Chile en houd ik presentaties in kerken. Het is heerlijk God te mogen dienen door andere mensen praktisch te mogen helpen! Voor mijn werk ontvang ik geen salaris en ben ik afhankelijk van giften. Als u mij zou willen ondersteunen, kan dat via Operatie Mobilisatie Nederland, t.a.v. Rob Minderhoud, rekeningnummer bank: 11.42.32.938 Bedankt! Groetjes & Dios te bendiga (Gods Zegen)! Rob

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 40051

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 01 Oktober 2012

Avonturen in Nederland

04 Oktober 2011 - 30 September 2012

Chili 2011-2012

04 September 2010 - 01 Juni 2011

In Santiago de Chile! (2010-2011)

24 Augustus 2010 - 04 September 2010

Voorbereidingsconferentie in Ambt-Delden (2010)

Landen bezocht: