Terug van kamp! - Reisverslag uit , van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu Terug van kamp! - Reisverslag uit , van Rob Minderhoud - WaarBenJij.nu

Terug van kamp!

Door: RobMinderhoud

Blijf op de hoogte en volg Rob

17 Februari 2012 | ,

Hoi allemaal!

Ik was wellicht even 'zoek'.. :)

Ik was namelijk de laatste 10 dagen op jeugdkamp met ´mijn kerk,´ een hele ervaring. We hebben een grote jeugdgroep, dus we waren samen met meer dan 100 jongeren (leeftijd van 16-30) in Pichidegua, de plaats waar ik wel eens vaker heen ben geweest voor ‘retraites’ met OM.
Het was een hele ervaring; mooi, super gezellig, maar ook behoorlijk vermoeiend. Het kamp was behoorlijk ‘Chileens’ in een flink aantal opzichten:
- Veel en lange diensten, maar wel vol passie… we begonnen rond 9.30u tot 15u in de ochtend/ middag en dan ’s avonds na het avondeten rond 22u tot 00.30u. Natuurlijk staan deze tijden ook niet echt vast, het kan soms wel een uurtje schelen. Soms lijkt het wel of Chilenen geen slaap nodig hebben.. ze gaan rond 1.30-2.00u slapen en staan rond 7.30u weer vrolijk naast hun bed!

- “Samen doen”.. Chilenen houden ervan om dingen samen te doen. Uit liefde willen ze voorkomen dat met name de ‘buitenlanders’ (zoals ik) zich niet “eenzaam” zullen voelen, waardoor alleen op pad gaan best lastig is. Ik wilde bijvoorbeeld soms wel eens alleen de heuvels in, maar dan zeiden ze ‘je gaat toch niet alleen!!?’ ‘ik ga wel met je mee..’ wel gezellig hehe!

- Ik heb weer een flink aantal Chileense woorden en uitspraken geleerd. In Chili spreken ze Spaans, maar het is vol met eigen ‘input’ en grappige ‘chilenismos’.. Leuk detail: omdat ik nog geen Spaans sprak voordat ik naar Chili kwam, heb ik soms geen idee wat ‘egt Spaans’ is en wat Chileens.

De studies die we hadden stonden voornamelijk in het teken van ‘de vrucht van de Geest’ en ‘evangelisatie’. We hebben echt super goede studies gehad, van een jonge voorganger uit een zustergemeente van mijn kerk. De laatste twee dagen van het kamp hadden we ook evangelie-acties, met een flashmob in een supermarkt, programma’s voor kinderen, dramas, gratis knuffels en massages. We hebben veel mensen over de Heer mogen vertellen en voor hen mogen bidden. Het was sowieso al wel een getuigenis om met al die jongeren samen te zijn en er te zijn voor de mensen.

Zelf heb ik tijdens het kamp ook seminar gegeven over evangelisatie; dit was gaaf om te doen! Ik krijg meer en meer gelegenheden om te spreken en me hierin te ontwikkelen. Zo mocht ik in de jeugdgroep twee weken geleden al een devotion doen en spreek ik begin maart in een ander jeugdkamp waar ik ben uitgenodigd om heen te gaan. Daarnaast geef ik over 1,5 week ook bijbelstudie aan de IT-studenten. Ook al kost het me veel tijd om voor te bereiden, zeker als het in het Spaans is, krijg ik er wel energie van en vind ik het leuk om te doen.

Ik heb trouwens inmiddels ook een kamergenoot, Tjaard uit Nederland. Hij blijft hier in eerste instantie voor 1 jaar en gaat zich naast het werk in het kindertehuis en daklozen richten op het opzetten van een sportministry. In Chili heet Tjaard trouwens Felipe (zijn 2e naam op z’n paswoord), Tjaard is echt té onmogelijk om voor een niet-nederlander uit te spreken, dus heeft hij z’n naam maar aangepast ;)

Persoonlijk gaat het overigens de laatste weken niet altijd even lekker. Zit o.a. mentaal en geestelijk niet altijd even lekker in m’n vel, wat denk ik onder andere komt door het feit dat ik nog steeds niet echt m’n ding heb gevonden qua werk (zie wel in dat heel de dag achter de pc zoals ik nu doe, me weinig energie geeft), een nieuwe cultureshock, en verwarring over de toekomst; ik ben hier echt wel aan het bouwen aan m’n leven, vriendschappen e.d. en soms vind ik dat heel lastig met het oog op het feit dat ik hier ‘maar’ 1 jaar blijf. Soms voelt het alsof ik dan ‘stuck in the middle’ ben; relaties in Nederland staan op een lager pitje, en hier is het lastig om echt iets op te bouwen. Blijven jullie hiervoor bidden? Thanks!!

  • 17 Februari 2012 - 22:57

    Sander M:

    Bedankt voor je update weer! Snel ff skypen!

    Hx

  • 24 Februari 2012 - 13:41

    Eveline:

    Heej Rob,

    beetje late reaktie maar wij waren bij Sander, op Bonaire dus. Dat was genieten natuurlijk!

    Wat een mooie foto's van een dienst, zoveel jonge mensen die God eren met lofprijzing. Heet in het spaans vast anders, in het Papiaments is het Alabansa, klinkt veel mooier!

    We bidden dat God je door de (begrijpelijke) moeilijke momenten zal dragen en dat Hij je zal vervullen met Zijn Vrede. Daaaaaaaaaag! lieve groet en een dikke brassa van ons, Wietse en Eveline XXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Chili 2011-2012

Welkom op mijn weblog!

Op deze site zal ik wat verhalen schrijven en foto's plaatsen van mijn werk en leven in Chili. Ik doe in Chili vrijwilligerswerk voor Operatie Mobilisatie (OM), een christelijke zendings-organisatie die zich ten doel heeft gesteld om kerken te mobiliseren mensen uit te zenden om zo in alle landen ter wereld het goede nieuws van Jezus Christus bekend te maken.

OM Chili heeft in Santiago daarnaast praktische ministries. We werken met kinderen in twee verschillende kindertehuizen en onder mensen die op straat leven. Met de kinderen in de kindertehuizen delen we de liefde van God voor hen door middel van bijbelprogramma's, drama's, liedjes zingen, voetballen of simpelweg tijd met hen te besteden en er voor hen te zijn.

Zelf ben ik nu 2 jaar in Chili en werk ik voornamelijk op de afdeling marketing & communicatie. Daarnaast ga ik 1 a 2 keer per week naar een kindertehuis, geef ik bijbelstudies binnen OM Chile en geef ik presentaties in kerken. Het is heerlijk God te mogen dienen door andere mensen praktisch te mogen helpen.

Voor mijn werk ontvang ik geen salaris en ben ik afhankelijk van giften. Als u mij zou willen ondersteunen, kan dat via Operatie Mobilisatie Nederland, t.a.v. Rob Minderhoud, rekeningnummer bank: 11.42.32.938
Bedankt!

Groetjes & Dios te bendiga (Gods Zegen)!
Rob

Recente Reisverslagen:

01 Maart 2013

Aan de voet van een nieuw avontuur

27 November 2012

Nos vemos Chile, Hola Brasil!

17 November 2012

Terug uit het zuiden - laatste voorlopige loodjes

26 September 2012

Gratis masages!

21 Augustus 2012

In Nederland
Rob

Welkom op mijn weblog! Op deze site schrijf ik verhalen en plaats ik foto's van mijn werk en leven in Santiago, Chili. Ik doe hier vrijwilligerswerk voor Operatie Mobilisatie (OM), een christelijke zendings-organisatie die zich ten doel heeft gesteld om kerken te mobiliseren mensen uit te zenden om zo in alle landen ter wereld het goede nieuws van Jezus Christus bekend te maken. OM Chili heeft in Santiago daarnaast praktische ministries. We werken met kinderen in twee verschillende kindertehuizen en onder mensen die op straat leven. Met de kinderen in de kindertehuizen delen we de liefde van God voor hen door middel van bijbelprogramma's, drama's, liedjes zingen, voetballen of simpelweg tijd met hen te besteden en er voor hen te zijn. Zelf ben ik nu 2 jaar in Chili en werk ik momenteel voornamelijk op de afdeling marketing & communicatie. Ik heb zelf marketing management gestudeerd in Nederland en kan dit nu toepassen voor OM. Daarnaast ga ik 1 a 2 keer per week naar een kindertehuis, geef ik bijbelstudies binnen OM Chile en houd ik presentaties in kerken. Het is heerlijk God te mogen dienen door andere mensen praktisch te mogen helpen! Voor mijn werk ontvang ik geen salaris en ben ik afhankelijk van giften. Als u mij zou willen ondersteunen, kan dat via Operatie Mobilisatie Nederland, t.a.v. Rob Minderhoud, rekeningnummer bank: 11.42.32.938 Bedankt! Groetjes & Dios te bendiga (Gods Zegen)! Rob

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 40056

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 01 Oktober 2012

Avonturen in Nederland

04 Oktober 2011 - 30 September 2012

Chili 2011-2012

04 September 2010 - 01 Juni 2011

In Santiago de Chile! (2010-2011)

24 Augustus 2010 - 04 September 2010

Voorbereidingsconferentie in Ambt-Delden (2010)

Landen bezocht: